Thursday, November 21, 2013

la formation et l'usage du subjonctif en français

I talked, a while back, about when to use the subjunctive mood in French. This time around, I'd like to talk about how to conjugate verbs properly in the subjunctive. It's not that hard. After you read the following, you can reinforce your knowledge by reading about the subjunctive mood over at About.com.

I. LA FORMATION DU SUBJONCTIF

The basic rule for forming a subjunctive conjugation, both for regular verbs and for many (if not most) irregular verbs, is this:

que + [verb stem] + [verb ending]
[NB: The "que" isn't always present, but it's generally there.]

The verb stem is formed this way:

3rd-person plural conjugation (ils form), minus "-ent"

The verb endings are almost the same as the endings for regular -er verbs; just watch out for the nous and vous forms:

-e
-es
-e
-ions
-iez
-ent

So, for example, if I wanted to use the regular verbs parler, choisir, and attendre, their subjunctive conjugations would look like this:

PARLER (ils parlent... parl- + endings)

que je parle
que tu parles
qu'il parle
que nous parlions
que vous parliez
qu'ils parlent


CHOISIR (ils choisissent... choisiss- + endings)

que je choisisse
que tu choisisses
qu'il choisisse
que nous choisissions
que vous choisissiez
qu'ils choisissent


ATTENDRE (ils attendent... attend- + endings)

que j'attende
que tu attendes
qu'il attende
que nous attendions
que vous attendiez
qu'ils attendent


Many irregular verbs also follow this pattern:

SORTIR, PARTIR, DORMIR, CONNAITRE

que je sorte, que je parte, que je dorme, que je connaisse
que tu sortes, que tu partes, que tu dormes, que tu connaisses
qu'il sorte, qu'il parte, qu'il dorme, qu'il connaisse
que nous sortions, que nous partions, que nous dormions, que nous connaissions
que vous sortiez, que vous partiez, que vous dormiez, que vous connaissiez
qu'ils sortent, qu'ils partent, qu'ils dorment, qu'ils connaissent


The "e-consonant-er" verbs (jeter, appeler, préférer, etc.) generally follow the regular pattern except for the nous/vous forms:

que je jette
que tu jettes
qu'il jette
que nous jetions (only one "t"!)
que vous jetiez (one "t"!)
qu'ils jettent

que je préfère
que tu préfères
qu'il préfère
que nous préférions (accent aigu!)
que vous préfériez (accent aigu!)
qu'ils préfèrent

(etc.)

For almost all of the above types of verbs, the nous/vous forms look exactly like the nous/vous forms of the imperfect tense.


Some verbs, however, form their stems in an irregular way:

savoir ➞ sach-
faire ➞ fass-
pouvoir ➞ puiss-
aller ➞ aill- / all- (nous/vous forms only)
vouloir ➞ veuill- / voul- (nous/vous forms only)
prendre ➞ prenn- / pren- (nous/vous forms only)

avoir ➞ totally irregular:
que j'aie
que tu aies
qu'il ait
que nous ayons
que vous ayez
qu'ils aient

être ➞ also totally irregular:
que je sois
que tu sois
qu'il soit
que nous soyons
que vous soyez
qu'ils soient

There's more, but that ought to cover the basics for now.



II. L'USAGE DU SUBJONCTIF

In my other post, I talked about when to use the subjunctive mood. Be especially careful about verbs like croire and penser, which do NOT take the subjunctive in the affirmative, but which DO take the subjunctive in the negative, because the negative is an expression of doubt. Examples:

Je pense qu'il est cinglé. (I think he's nuts.)
Je ne pense pas qu'il soit cinglé. (I don't think he's nuts.)

Elle croit que son amie est là. (She thinks her friend is there.)
Elle ne croit pas que son amie soit là. (She doesn't think her friend is there.)


III. QUIZ

So! If you've read this post thoroughly, and you've read the other post (to which I've linked twice), then maybe you're ready for a two-part quiz. Part I will be about whether to use the subjunctive. Part II will concentrate on how to conjugate the subjunctive.

Part I: to use, or not to use...?

Ask yourself: do I use the subjunctive in this situation, or not? Choose the correct conjugation, whether it be indicative or subjunctive.

1. Il faut que tu (es / sois) là à 3 heures.

2. Il pense que son frère (est / soit) doué aux langues.

3. Elle veut que sa mère (est / soit) plus compréhensive.

4. Il est absolument impératif que tu (sors / sortes) la poubelle!

5. Oh là là, comme je suis contente que tu (es / sois) venue!

6. Je doute fort qu'il (peut / puisse) le faire.

7. Je crains (craindre = to fear) que tu (n'as / n'aies) tort.

8. Il me dit qu'il (sait / sache) jouer du piano.

9. Nous savons qu'il (est / soit) nécessaire d'étudier.

10. Gérard ne (veut / veuille) pas prendre son déjeuner dans la cafétéria.

11. Etudie afin que tu (réussis / réussisses) à l'examen.

12. Avant que tes parents (ne sont / ne soient) ici, il faut nettoyer la maison!

13. Nous (sommes / soyons) contents que tu te trouves parmi nous en France.

14. Bill ne s'approche pas du tigre de peur qu'il (n'est / ne soit) mangé.

15. La seule chose que je (sais / sache), c'est que personne n'est parfait.


ANSWERS (highlight inside the brackets to see): [ (1) sois; (2) est; (3) soit; (4) sortes; (5) sois; (6) puisse; (7) n'aies; (8) sait; (9) est; (10) veut, (11) réussisses; (12) ne soient; (13) sommes; (14) ne soit; (15) sache ]


Part II: proper conjugation

Conjugate the verbs properly.

1. que tu (connaître)

2. qu'on (réfléchir)

3. qu'ils (avoir)

4. que je (mettre)

5. que tu (appeler)

6. que vous (vouloir)

7. que je (être)

8. que nous (aller)

9. qu'elles (vendre)

10. que tu (prendre)

11. qu'on (haïr, to hate)

12. que nous (manger)

13. que vous (savoir)

14. qu'on (pouvoir)

15. qu'ils (faire)


ANSWERS (highlight inside the brackets to see): [ (1) connaisses; (2) réfléchisse; (3) aient; (4) mette; (5) appelles; (6) vouliez; (7) sois; (8) allions; (9) vendent; (10) prennes; (11) haïsse; (12) mangions; (13) sachiez; (14) puisse; (15) fassent ]



_

No comments: